W świecie marketingu internetowego, linki są jednym z najważniejszych elementów, którymi zarządzają specjaliści SEO. Rodzaj…

Artykuły sponsorowane – czym są, ile kosztują, jak je publikować?
W świecie cyfrowego marketingu, artykuły sponsorowane stają się coraz bardziej popularne, stanowiąc skuteczną formę reklamy oraz popularny sposób na pozyskiwanie linków do stron internetowych. To nie tylko świetny sposób na promocję produktu, usługi czy marki, ale także na zbudowanie autorytetu i pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach. Ale czy znasz tajniki pisania i publikacji artykułów sponsorowanych? Czy wiesz, jak stworzyć skuteczny artykuł sponsorowany, który przyciągnie uwagę czytelnika i przyniesie pożądane efekty? Jeśli nie, ten artykuł jest dla Ciebie.
Rozumienie artykułów sponsorowanych: czym są artykuły sponsorowane.
Artykuły sponsorowane są formą marketingu treści, który opiera się na odpłatnej publikacji specjalnie do tego celu przygotowanych artykułów na wybranych stronach internetowych. Chociaż są one częścią strategii content marketingu, różnią się od typowych artykułów, ponieważ są pisane z zamiarem promocji i/lub pozyskania odnośnika, a nie tylko dostarczenia wartościowej treści czytelnikowi.
Główne cechy artykułów sponsorowanych obejmują:
- Są płatne: Firmy płacą twórcom treści (copywriterom) za ich napisanie i wydawcą za publikację artykułów sponsorowanych,
- Są promocyjne: Mają na celu promowanie produktu, usługi czy marki,
- Są tworzone pod SEO: Mają na celu linkowanie do promowanej strony internetowej celem jej wzmocnienia,
- Są subtelne, ale nie zawsze: Dobrze napisane artykuły sponsorowane subtelnie wprowadzają elementy promocyjne, starając się jednocześnie dostarczyć wartość czytelnikowi. Jeśli natomiast artykuł sponsorowany publikowany jest przede wszystkim w celu pozyskania linku pod działania SEO na stronie internetowej bez ruchu naturalnie subtelny być nie musi.
Jak to działa w praktyce – publikacja artykułów w portalach i na blogach.
Reklamodawca wybiera interesujący go portal na którym chce opublikować artykuł sponsorowany. Wyboru dokonuje zgodnie z przyjęta przez siebie strategią. Jego głównym celem może być promocja marki, produktu lub usługi poprzez publikacje sponsorowaną na poczytnym portalu. Może być również nastawiony tylko na pozyskanie odnośnika do promowanej przez siebie strony internetowej lub planuje połączenie tych dwóch celów. Opłaca koszt publikacji, przesyła treść artykuły i po określonym czasie otrzymuje adres podstrony z zakupioną publikacją.
Artykuły sponsorowane – jaki mają cel.
Artykuł sponsorowany to odpłatna forma reklamy – musi mieć więc swój cel. Jest to środek do promocji marki, produktów/usług lub sposób na pozyskanie linków do pozycjonowanej strony internetowej. Każdy artykuł sponsorowany może również łączyć te dwa założenia – ale nie musi.
Będziemy mieć więc kampanie artykułów sponsorowanych których celem jest:
- Promocja produktów lub usług,
- Pozyskiwanie linków do promowanej strony internetowej,
- Połączenie dwóch powyższych celów.
Promocja czy działania SEO?
Nie każdy artykuł sponsorowany musi być jednocześnie promocyjny i tworzony pod SEO. Część kampanii będzie oparta na artykułach sponsorowanych których głównym założeniem jest promocja konkretnych produktów lub usług, Do tego celu reklamodawca będzie wybierał lokalizacje tematycznie powiązane z marką oraz takie które mają potencjał dostarczyć ruch bezpośredni do jego strony z reklamy umieszczonej w artykule lub w wyniku jego przekazu. Czyli portale tematyczne z dużym ruchem. Inne kampanie natomiast opierać będą się tylko na artykułach sponsorowanych których głównym celem jest pozycjonowanie określonej strony internetowej poprzez pozyskiwane linki. Wybrane portale nie muszą być wtedy powiązane tematycznie z linkowaną stroną i nie muszą zbierać dużego ruchu.
Ile kosztuje przygotowanie (napisanie) artykułu sponsorowanego?
Koszt napisania artykułu sponsorowanego jest ustalany przez copywritera na bazie przesłanych wytycznych. Copywriter to osoba która specjalizuje się w tworzeniu treści na zamówienie i opiera się na własnym cenniku, długości artykułu, tematyce, oczekiwanej jakości oraz ewentualnych dodatkowych wymaganiach. Wycena treści artykułu sponsorowanego jest więc uzależniona od cennika copywritera z którym zamówienie jest konsultowane. Podobnie jak z każdą inną usługą – będziemy mieć tutaj do czynienia z różnymi cennikami i różnymi specjalistami.
Innym źródłem treści pod artykuły sponsorowane są inteligentne modele językowe takie jak ChatGPT, Bard i generatory treści Ai (Rytr, Jasper). Na bazie odpowiedniego promptu są one w stanie przygotować treść artykułu sponsorowanego (celowo używam tutaj słowa przygotować). Jest to popularne źródło treści pod artykuły sponsorowane szczególnie dla publikacji które tworzone są typowo pod pozyskanie linków SEO do pozycjonowanych stron internetowych. Ogromne znaczenie ma tutaj jakość prompta (zapytania) którym posłużmy się w celu wygenerowania tekstu. Przykładowo stosowany przez nas prompt pod proste treści SEO ma u nas długość blisko 1500 znaków.
Ile kosztuje publikacja artykułu sponsorowanego?
Koszt publikacji artykułu sponsorowanego jest zależny od wielu czynników – ale przede wszystkim od ceny jaką ustali wydawca danego portalu lub bloga oraz kosztu treści.
Całkowity koszt publikacji artykułu sponsorowanego może uwzględniać takie elementy jak:
- Koszt przygotowania treści artykułu: Możemy zdecydować się na płatny tekst przygotowany przez copywritera, prawie darmowy opracowany przez płatny model językowy, lub darmowy wygenerowany przez bezpłatny model językowy,
- Koszt zdjęcia lub wielu zdjęć do artykułu: Możemy korzystać z opłaconego fotografa który przygotuje zdjęcia produktów lub sesje dotyczącą danej usługi, możemy wykorzystać płatne zdjęcia stockowe lub stockowe darmowe zasoby na licencji umożliwiającej ich bezpłatne komercyjne zastosowanie najczęściej bez konieczności umieszczania informacji o źródle czy autorze,
- Koszt publikacji na wybranym portalu ustalony przez wydawcę,
- Koszt podlinkowania artykułu sponsorowanego,
- Koszt promocji artykułu sponsorowanego poprzez płatne kampanie w mediach społecznościowych.
Od czego zależy koszt publikacji na danym portalu – cena artykułu sponsorowanego.
Koszt publikacji artykułu sponsorowanego uzależniony jest przede wszystkim od ceny jaką ustali wydawca. Cena publikacji może być powiązana z parametrami SEO portalu podawanymi przez zewnętrzne narzędzia takie jak Ahrefs czy Majestic, widocznością danego portalu bazująca na danych zewnętrznych narzędzi takich jak Semstorm czy Senuto, estymowanym ruchu, tematyce portalu, jego jakości, ilości treści bez linków wychodzących i oczywiście prowizji w sytuacji gdy publikacja zamawiana jest poprzez pośrednika takiego jak WhitePress.
Artykuły sponsorowane – strony transakcji.
Zamawianie publikacji artykułu sponsorowanego to prosta transakcja oparta na dwóch lub trzech elementach. Sam proces uzależniony jest już tylko od tego czy reklamodawca (osoba zamawiająca publikacje) zdecyduje się na bezpośredni kontakt z właścicielem portalu czy skorzysta z platformy pośredniczącej w transakcji.
Gdy publikacje zamawiamy poprzez pośrednika robimy to w platformie łączącej wydawców z reklamodawcami. Platforma udostępnia nam listy ofert które zostały do niej dodane poprzez wielu różnych wydawców. Platforma prezentuje oferty wraz z wybranymi parametrami dotyczącymi domen, cennikiem publikacji oraz specyfikacją każdej oferty podaną przez wydawcę (dozwolone typy linków, maksymalna ilość linków jaką możemy umieścić w treści publikowanego artykułu czy minimalna długość treści). Jest to model oparty na trzech elementach: osoba zamawiająca publikacje jako reklamodawca, wydawca czyli właściciel konkretnego portalu oraz pośrednik który pobiera prowizję za możliwość korzystania z jego platformy pośredniczącej w transakcji.
Gdy publikacje zamawiamy bezpośrednio u wydawcy omijamy prowizję, a całość procesu to najczęściej krótka komunikacja mailowa. Część wydawców dysponuje pulą domen (portali i blogów) z dedykowanymi ofertami w postaci list uwzględniających parametry domen pobrane z popularnych narzędzi takich jak Ahrefs, Majestic.
Strony transakcji.
- Artykuły sponsorowane – kim jest wydawca: To właściciel portu lub portali. Zadaniem wydawcy jest publikacja zamówionych, opłaconych i zaakceptowanych treści sponsorowanych.
- Artykuły sponsorowane – kim jest reklamodawca: Reklamodawca to osoba składająca zamówienie na reklamę w danym portalu lub blogu.
- Pośrednik – platforma pośrednicząca w zawieraniu transakcji pomiędzy reklamodawcą, a wydawcą. Nie jest wymagana przy zakupie publikacji sponsorowanych. Każde zamówienie można zrealizować kontaktując się mailowo bezpośrednio z wydawcą (właścicielem danej strony internetowej) i otrzymując cennik oraz warunki współpracy. Pozwala to ominąć prowizje.
Artykuły sponsorowane – prowizje pośredników.
Wysokość prowizji w platformach pośredniczących najczęściej uzależniona jest od „wielkości” reklamodawcy, Duża agencja zamawiająca miesięcznie duże ilości publikacji będzie miała inne cenny (inny narzut) niż agencja SEO niewielkich rozmiarów lub właściciel samodzielnie pozycjonujący swoją stronę internetową. Dla przykładu oferta publikacji artykułu sponsorowanego wystawiona na platformie w cenie 40zł netto, może zostać zaoferowana w cenie 70zł netto. W transakcji zakupu artykułu sponsorowanego będą brały udział trzy strony: reklamodawca którego koszt publikacji wyniesie 70zł netto, wydawca który za zrealizowanie publikacji na swoim portalu otrzyma ustalone wynagrodzenie w wysokości 40zl netto i platforma która za pośrednictwo w procesie pozyska 30zł netto.
Artykuły sponsorowane – tanio, czyli jak?
Czy tanie artykuły sponsorowane zawsze muszą oznaczać niższą jakość? Nie. Zakup artykułu sponsorowanego bezpośrednio od wydawcy może sprawić, że koszt publikacji obniżony zostanie przykładowo o 40% względem ceny widocznej w platformie która pośredniczyłaby sprzedaży. Publikacja staje się tania z racji pominięcie pośredników. Warto jednak mieć na uwadze, że publikacja artykułu sponsorowanego to nadal koszt znacznie wyższy niż cena zwykłego precla. Za publikacje w tematycznym portalu z odpowiednimi parametrami SEO i nawet małym ruchem nadal przyjdzie nam zapłacić minimum kilkadziesiąt złotych.
Publikacja z własną treścią lub artykułem po stronie wydawcy
Większość wydawców umożliwia złożenie zamówienia na publikację sponsorowaną w dwóch podstawowych opcjach. Pierwsza z nich to publikacja w ramach której musimy przesłać treść artykułu. Poprawnie sformatowany tekst z wkomponowanym odnośnikiem lub odnośnikami, opatrzony odpowiednimi nagłówkami. Tekst artykułu musi spełniać również wymagania dotyczące jakości i długości. Druga opcja to przygotowanie artykuły przez wydawcę za odpowiednio wyższą opłatą. Decydując się na to rozwiązanie przy treściach tworzonych typowo pod pozycjonowanie najczęściej jedynymi przesyłanymi danymi do realizacji zlecenia są: adres linkowanej strony oraz słowo kluczowe (anchor odnośnika) do które ma zostać podpięty link.
Artykuły sponsorowane – skąd brać do nich zdjęcia i ile to kosztuje.
Zdjęcia, grafiki są nieodzownym elementem każdego artykułu sponsorowanego. Jeśli publikujemy treść w popularnej, często odwiedzanej przez Internautów domenie, treść ukierunkowaną typowo na pozyskanie ruchu warto wtedy na grafiki zwrócić szczególną uwagę. Najczęściej to właśnie od celu w jakim publikowany jest artykuł sponsorowany uzależnione jest źródło zdjęć. Możemy wykorzystać:
- Fotografa który podczas sesji przygotuje zdjęcia konkretnych produktów lub usług. Będzie to krok niezbędny przykładowo w przypadku nowych produktów które nie są jeszcze dostępne na rynku,
- Stocków z płatnymi zdjęciami. Są to miejsca w który za odpowiednią opłatą (stały abonament, uzależnioną od wielkości zdjęcia lub ceny ustalonej przez twórcę) możemy zakupić konkretną fotografię i wykorzystać ją do użytku komercyjnego,
- Stocków ze zdjęciami darmowymi w których znajdziemy sporo materiałów które niestety właśnie z racji tego, że są darmowe zostały powielone już w dziesiątkach jak nie setkach artykułów. Nie zyskamy w ten sposób na unikalności ani jakości.
Darmowe zdjęcia do artykułów sponsorowanych.
Jest kilka serwisów które działają jako bazy darmowych i płatnych zdjęć. Polecam sprawdzić szczególnie trzy poniższe których zasoby w jakiejś części powielają się. Każdy z nich funkcjonuje na podobnej zasadzie. Wyróżniają je jednak szczegóły które mogą przesądzić o wyborze docelowej platformy.
Pixabay – Serwis pod adresem pixabay.com zawiera zarówno zdjęcia płatne jak i komercyjne. Korzystając z wyszukiwarki lub tagów można wyszukać zdjęcia w konkretnej tematyce,
Unsplash – Serwis unsplash.com podobnie jak powyższa platforma to mieszanka darmowych i płatnych zdjęć. Wyszukiwania działa na podobnej zasadzie jednak sama karta zdjęcia ma lepiej przygotowany widget „Related photos”. Widget często pokazuje powiązane zdjęcia od tego samego autora. Umożliwia to sprawne wyszukanie zdjęcia w tej samej tematyce i w tym samym stylu,
Pexels – Serwis pod adresem pexels.com to obszerna baza darmowej grafiki. Na karcie produktów widget powiązanych zdjęć ciągnie się w nieskończoność, jednak powiązanie podobnych zdjęć tego samego autora nie jest dla niego istotne. Świetna funkcjonalność platformy to możliwość pobrania każdej grafiki w już ustalonym przez siebie niestandardowym wymiarze.
Żywotność artykułów sponsorowanych.
To jak długo aktywny będzie artykuł sponsorowany lub link w nim zawarty uzależnione jest od ustaleń z wydawcą i specyfikacji danej oferty. Część wydawców decyduje się na usuwanie artykułów sponsorowanych po upływie 12 miesięcy, a część wprawdzie publikacji płatnych nie usuwa ale zmienia w nich link na nofollow.
Oferty publikacji możemy więc podzielić na:
- Bezterminowe: Żywotność publikacji oraz odnośnika (bez naniesionych zmian) jest w nich tak długa jak długo istnieje portal,
- Z terminem ważności: Publikacje z aktywnym linkiem przez 12 miesięcy,
- Publikacje z przedłużeniem ważności: Oferty w których po upływie dwunastu miesięcy można przedłużyć żywotność wpisu reklamowego na kolejny okres za część pierwotnej ceny.
Jak to u nas wygląda?
W CMspot mamy dwa typy ofert. Bezterminowe dotyczą wszystkich portali wielotematycznych z grup podstawowych. Są to więc publikacje stałe, nie suwane, nie zmieniamy w nich odnośnika i nie wymagają już żadnych dodatkowych opłat. Jest ta największa grupa ofert. Natomiast publikacje z przedłużeniem ważności po upływie dwunastu miesięcy dotyczą portali tematycznych i premium. Mają one jednak niską bazową cenę oraz niski koszt przedłużenia po upływie dwunastu miesięcy.
Jakość treści artykułu sponsorowanego.
To jaki tekst jest przygotowany do publikacji możemy powiązać z jej celem. Jeśli nadrzędnym celem publikacji jest pozyskanie ruchu to poza oczywistymi elementami takimi jak wysoka jakość zdjęć i treści opracowany artykuł musi być wynikiem konkretnej strategii – w jaki sposób ten ruch chcemy przekazać, do jakiej grupy odbiorców planujemy dotrzeć. Na prostym przykładzie jeśli oferujesz produkt przeznaczony dla firm specjalizujących się w naprawach dachów, treść artykułu musi odpowiadać ich oczekiwaniom, a nie być przeznaczona dla zwykłego konsumenta który nie jest potencjalnym klientem.
Treści przygotowany do artykułów których celem jest tylko pozyskanie odnośnika są znacznie prostsze i tańsze. Osoby odpowiedzialne za ich przygotowanie biorą zazwyczaj pod uwagę przede wszystkim takie aspekty jak długość i nasycenie słowami kluczowymi.
Artykuł sponsorowany, a artykuł gościnny – czym się różnią?
Artykuł sponsorowany to odpłatna forma reklamy. Opłacie podlega koszt publikacji przygotowanego artykułu w wybranym portalu. Natomiast artykuł gościnny to publikacja za którą nie płacimy. Wydawca zgadza się opublikować przygotowany artykuł nieodpłatnie w zamian za wartość jaką niesie jego treść.
Dzięki za obszerny ale co ważne konkretny artykuł odpowiadający na kilka ważnych dla laika pytań: koszty publikacji, zakup poprzez pośredników, treści, zdjęcia, ogólnie charakterystyka PBN. Artykuły sponsorowane to temat ważny dla każdego kto pozycjonuje swoją stronę internetową.